Környezetvédelmi mérnökként kezdtem felnőtt életemet. Azóta eltelt tizennyolc év, megszülettek a gyerekeim, és már máshonnan látom a világot. Hiszem, hogy csak úgy változtathatunk a dolgokon, ha odabenn, magunkban próbálunk rendet tenni előbb, és abból lépünk ki a világba, teremtő erőinkkel. Úton vagyok, amit a csillagok is jeleznek, s közben próbálok szavakká alakítani mindent, ami arra érdemes. Mert nekem az írás vált a rendező erővé. Lassan öt éve már, hogy Virág rendkívül finom, ám határozott irányításával elindultam a “sűrű erdőbe”, vagyis az önismereti útnak ezen a csodás és izgalmas ösvényén. Azóta újabb és újabb mellékágakkal bővült az ösvény – méhgyógyítással, drámajátékokkal, és a mesék szédítően mély birodalmával ismerkedve szép lassan, szilánkjaiból építgetem össze a világomat. Tizenhárom és tizenegy éves Waldorf iskolás gyerekemmel nem könnyű az élet a digitális korban. Amíg picik voltak, csak rajtam múlott, hogy mit engedek be az életükbe. Idilli állapot volt ebből a szempontból… Nem mondom, hogy a kicsi születése után nem segített át néha egy-egy Kisvakond epizód a megoldhatatlannak tűnő különböző altatási időszakokon, de ettől eltekintve nem volt tévézés, sem számítógép, csak sok-sok játék, zene, séta és mese. Aztán ahogy a nagy óvodás lett, és ismerkedni kezdtünk a Waldorf-világgal, azt a néhány mesét is kiiktattam. Mert annyi sem kell – nem belőlük fakadó igényt elégített ki a korábbi gyakorlat. Zökkenő nélkül sikerült – saját bizonyítékom arra, hogy igenis van visszaút… Persze nagyszülőknél, vendégségben láttak néha mesét, de itthon nem jutott eszükbe, nem volt része a mindennapjainknak. Aztán, amióta már nagyok, tíz-tizenegy éves koruk óta közösen nézünk hétvégeken egy-egy mesét vagy gondosan megválasztott filmet. Pattogatott kukoricával. Élmény. Okostelefonjuk, tabletjük nincsen. De már nagyok, a barátokon, unokatestvéreken át elérnek hozzánk is ennek a világnak a csápjai. Vonzza őket is, persze. A nagy a tizenharmadik szülinapja óta hétvégén egy-egy fél órát játszhat az apja régi tabletjén. És a Forma-1 közvetítés kihagyhatatlan. De utána visszabújik a könyvei közé. A kislány a hangos mesék bolondja. Szerintem a Winnetout és a Tündér Lalát kívülről tudja. Fülhallgatóval a fülén szereti hallgatni, füzeteket rajzol tele közben. És kérdezi, hogy ő mikor játszhat majd. Majd. Eljön úgyis az ideje, amikor megkapják az okostelefont. És megtanítjuk nekik, hogyan éljenek vele, úgy, hogy ne az szabja őket személytelenné. Hisz látják jól ők is. Az utcán, a játszótereken, az edzések alatt várakozva látják ők is a fülhallgatóval vakon-süketen közlekedő tizenpár-éveseket; a tágra nyílt szemű pár hónapos babákat, akik a babakocsira erősített tabletekre merednek; a buszon, metrón, megállókban a saját világukba zárkózott, telefonjaikon lógó felnőtteket-gyerekeket. És ha ezt a külvilág felé felvállaltan teszik, vajon mit tesznek az otthonaikban… A statisztikákból tudjuk, hogy az x éves magyar gyerekek hány százaléka hány órát tölt képernyő előtt. Én ezt nem tudom elhinni. Még is kapom, sokszor, hogy burokban élek. Legyen, én nem bánom. De legalább a gyerekeim is itt vannak velem, a védőburokban, amíg szükségük van rá.