BAHUL KRISZTINA – Funkcionális életmód mentor
„Az egyszerűséget gyermeki elmével és szívvel látni”
SZABÓ VIRÁG – Drámapedagógus, mentálhigiénés prevenciós specialista, író, újságíró, a Mesekemence Program megalapítója
„A BÁBA”
HYROSS KATA – funkcionális táplálkozási tanácsadó
„Élem a mesémet”
KIS ADRIENN – vízminőségvédelmi szakmérnök, szerkesztő, lektor
HSP: Épp nagy munkában vagytok: újjászületik a HSP internetes felülete. Készek voltatok a magazin kedvéért elsajátítani tanfolyam keretén belül a webszerkesztés fortélyait… Ez aztán az elkötelezettség!
HSP: Waldorfos anyukaként ez a szemlélet bizonyára a saját életeteket is átszövi? Sziget-lét ez a mai gyermeknevelési-társadalmi rutinban?
HSP: Végzettséged szerint környezetvédelmi szakmérnök vagy. A magazinban is a környezetvédelem irányt képviseled?
RAPAI CSABA – médiaszakember, újságíró, szerkesztő
RCs: Egyáltalán nem, sőt, sokszor észre sem veszem, hogy egyedüli férfi vagyok. Egyszerűen csak „csapat” vagyunk. Persze előfordulnak helyzetek, mikor egy-egy témakör kapcsán rácsodálkozom egy javaslatra, helyzetre, mert másként érzékelem a dolgokat. Ilyenkor jó, ha bele tudom vinni a férfi oldalam gondolatait és örülök, ha ez hozzájárul a végső megoldás kialakításához.
HSP: Mennyire vannak jelen ebben a témában – legalább érdeklődésükkel – az édesapák? Hogy látod, a mai világban még mindig az anyáké a főszerep a gyerekek körül?
RCs: Ez egy nagyon érdekes kérdés és örülök neki, hogy feltetted. A gyerekek körül, különösen kiskorban mindig is az anyáké a főszerep, hiszen vannak dolgok, amiket csak ők tudnak megadni a kisgyermeknek, de nagyon fontosnak tartom, ahogy írtad is, hogy „legalább érdeklődésükkel” az apák is ott legyenek már az első perctől kezdve, sőt, már a várandósság alatt is. Persze az a legjobb, hogyha ez az érdeklődés később tevékenységbe is átcsap, a gyerekekkel való mindennemű foglalkozásra kiterjed, még akkor is, ha hagyományosan az apák elmennek reggel dolgozni és csak délután-este lehet övék a gyerek, de ez is nagyon sokat számít. Legyenek ott mikor sír éjjel vagy beteg, vegyék fel, nem baj, ha hajnali 3 óra van. Amikor beköszönt az esti mesék kora és a gyermek már tudatosan is figyel – az leginkább az apáké legyen. Nappal úgyis biztosan kap mesét az édesanyjától. Anya adja az otthon melege meséket, apa pedig bevezeti őket fokozatosan az élet kalandjaiba. Legjobbak a fejből mondott mesék, mindegy hogy kitalált vagy valódi. A lényeg, hogy hallja a hangját a gyermek és úgy csússzon át az álom világába. Ezen kívül ott vannak a hétvégék, közös alkotások, játszóterezések, vagy bármi más program. Én leginkább azt látom magam körül az elmúlt másfél évtizedben, hogy a férfiak egyre nyitottabbak a gyerekekkel való törődésre, játékra. A szó jó értelmében véve „menő” dolog, hogyha egy apa van a gyerekkel akár otthon akár máshol, nem ciki rollerozni, focizni, sőt babázni vagy legózni sem, mert a nők ezt szeretik, és ahogy látom, tisztelik is, hisz tudják, hogy ez értük is van. Így lehet neki önidejük, magukra. Nekem szerencsém volt, én így nőttem fel, hogy nekem sokat meséltek, sokat játszottunk.
HSP: Egy televíziós szakember hogy kerül kapcsolatba a magazinnal? Mi volt a hívószó?
RCs: Hát számomra nagyon messze esett az egyik a másiktól, soha nem szerettem írni, ezt te tudod a legjobban, hiszen 7 évvel ezelőtt mikor találkoztunk a nevemet is alig mertem leírni. Én a televízión nőttem fel, bár az az én gyerekkoromban nagyon más volt, mint manapság. Megnézhettem az esti mesét hétköznap, hétvégén meg gyerekfilmeket. Nem is nagyon volt más. Később ez lett a szakmám, hivatásom is, képekben gondolkodni mindig is szerettem. Aztán eljött egy pont, mikor megértettem az összefüggést, tudatosan keresve a kapcsolatot. Ahogyan a régi írói tanfolyamokból kinőtte magát egy mesecsoport, általad, s együtt dolgozunk évek óta, illetve a tudatos tanulás eredményeként a gyermekeim révén kapcsolatba kerültem ezzel a világgal rájöttem, hogy a kapcsolat nem más, mint a képek. Az én fejemben a gondolatok, álmok, mesék is mindig mozgófilm formájában jönnek létre, s azóta szeretek írni, mert csak követnem kell a filmet. A kisgyermekek fejében a mesék ugyanígy hatnak, ők alkotják maguknak a képeket, s pont annyit és olyat, amennyit és amilyeneket fel tudnak dolgozni. Ebből a csoportból és a saját tanulási, gyermeknevelés folyamatomból nőtte ki magát a gondolat, hogy megmutassuk másoknak is, holisztikus szempontból, hogyan lehetünk még jobbak a gyermeknevelésben. Ez nem egy kész dolog, hanem egy folyamatosan változó, alakuló és soha véget nem érő folyamat, s ezért szeretem a közös alkotást, mert magam is sokat tanulok belőle.
HSP: A Kis Adriennel közös meséitek nagyon különlegesek. Hogyan írjátok őket? Miből merítetek?
RCs: Nem tudom belülről megítélni, hogy különlegesek-e. Egy-egy témához kapcsolódva írjuk a meséket, hogy adhassunk másoknak – nem tanácsot, hanem inkább irányt, hogy a mesék erejében bízva bárhová eljuthatunk, s bármit feldolgozhatunk, bármilyen rosszból van kiút és mindig vár egy új és szebb világ a mese végén, mert a mese nem más, mint maga az élet. Feltehetőleg magunkból merítünk, saját élettapasztalatokból, és a sok-sok feldolgozott mese által magunkba szívott érzésvilágból. Tudatalattiból születő írások ezek, nem csak gyerekeknek szólnak, hanem felnőtteknek is, és maguknak is. Nagyon jó érzés, amikor úgy érezzük, hogy készen van és adhattunk valamit másoknak.
HSP: Waldorfos édesapa vagy. Mi varázsol el a waldorfos világban?
RCs: Ez egy olyan kérdés, amire bármennyit is írnék, sosem lenne vége, 12 évnyi tapasztalattal mögöttem. Inkább életképeket tudnék adni erről a világról. Mikor a 4 éves nagylányomnak ovit kerestünk s rátaláltunk egy Waldorf óvodára, a bejárati ajtón belépve egy olyan közegben találtam magam, hogy hangosan odasúgtam a gyereknek: „hazaértünk”. Teltek az évek, oviból iskola lett, de az is ott volt, helyben, a másik kapun kellett csak besétálni. S közben a kisebbik gyerek kezdte az ovit. Egy másik világba csöppentünk s napról napra tanultunk. A gyermek a központ s mi, szülők, tanárok köröttük vagyunk, és együtt figyeljük, hogy nevelődnek, de ezt a szót nem szeretem, nem hiszek a nevelésben. Inkább úgy mondanám, keresik a maguk útját egy biztonságos közegben, mintákat követve. Jártál nálunk, ebben a világban, egyszer egy adventi ünnepkor, Bazár napon, egy nagyon szép mesébe vontad a gyerekeket, én pedig segítőként figyeltem. Azt hiszem elvarázsoltad őket ☺. A felnőtteknek is tartottál egy rövid mesekört, ott is jelen voltam, éreztem, hogy őket is elvarázsoltad, láttam sok könnyet is, csakúgy, mint a meseműhely foglalkozásokon. Azt gondolom, hogy aki Waldorfos közegben nő fel (szülőként is értendő), az valóban egy olyan életben találja magát, amely próbálja a szépet és a jót hozzátenni egy új világhoz. Éveken át tartó közös gondolkodások, szülők-tanárok, tanárok-gyerekek, s otthon a szülő-gyerek viszonylatban is. Közös programok, rengeteg ünnepkör, színházi előadások, együtt alkotások. Elmondhatatlan röviden, szavakban. Csak látom és érzem, ahogy ránézek a gyerekeimre pl.
HSP: A HSP is hasonló értékeket képvisel. Mit szeretnél valójában elmondani a szülőknek? Mit tartasz fontosnak a gyermeknevelésben?
RCs: Bizony, nagyon hasonlókat képviselünk itt is, ezért is szeretem a közös alkotást veletek. Amit valójában el szeretnék mondani azok inkább kérdések, melyekre magunk is keressük a válaszokat. A tudatosság a kulcs. Mert mikor is van vége a gyereknevelésnek? Mikor 14 éves lesz? Hisz addig, amit adtunk viszi magával egy életre. És utána? Mikor leérettségizik, akkor vége? Dehogy, hisz még bőven kamasz. Akkor 21 évesen, mikor felnőtté válik? Jó, az egy élethelyzet, kapunk a kezünkbe egy szülői bizonyítványt, reméljük, legalább egy 4-esre kihozzuk. De nincs vége. Egyetemre megy, dolgozni kezd, karriert épít, megnősül, férjhez megy, gyereket szül, vagy apa lesz. És akkor vége? Nagyszülők leszünk, de attól még a szülői szerep megmarad, örökre. EZ a lényeg. Nincs vége, folyamatos tanulás az élet. Amit el szeretnék mondani, hogy mindig legyünk ”keresők”, s jómagam is, mint akár a Waldorfban akár veletek az emberi élet összetettebb lényében hiszek, test-lélek-szellem. Számomra így van értelme. És a mesék is ezt hordozzák magukban mélyen.
HSP: Miért szeretsz írni? Mit ad neked az írás?
Ha hét évvel ezelőtt teszed fel nekem ezt a kérdést, visszakérdeztem volna: „Miért, szeretek írni?” ☺ Akkor nem szerettem. Vagyis nem is akartam. Rengeteg munka, s persze játék, ami hozzájárult ahhoz, hogy ez megváltozott. Sok könny és sok nevetés. Meg némi élettapasztalat. Úgy érzem, most már van miből írnom, mármint belülről, magamból, hiszen kint eddig is volt téma, rengeteg. De az igazi írás az, ami nem megszerkesztett, tudatos, hanem ami belülről jön. A legjobb az, amikor inspiráció által történik, de néha az élet rugdos a sötét erdőbe (mesenyelven, ahogy tőled tanultuk) és ilyenkor a provokáció is tud segíteni. Nagyrész meséket szeretek írni, mert az egy biztonságos terep, hisz nem én vagyok benne, hanem egy mesebeli lény, mindegy hogy ember- vagy állatbőrben. És így nem félek. Persze pontosan tudjuk, hogy bárki bármit ír, abban minden szereplő ő maga. Néha, akár kreatív írói foglalkozáson akár otthon magamban írok mesén kívül mást is, mesenovellák, kisregény, sci-fi, ilyenek vonzanak. S talán egyszer, nem is sokára be is fejezem valamelyik vagy akár mindegyik elkezdett írásomat, csak fókuszt kell találnom hozzájuk.. Maga az írás terápia, öngyógyítás, de ha egyszer valaki elolvassa, találhat benne kapcsolódási pontokat a saját életével, hisz így működik, mikor elolvasunk egy könyvet és felkiáltunk: „Nahát, honnan tudta az író, ezt nekem írta!” Szeretném, ha egyszer a magazinunk és a mesecsoport alkotói által megjelenne egy mesekönyv, antológia, s a magazinunk nyomtatott formában is olvasható lenne. Hiszek még a lapozható papír alapú írások erejében, más szaga van egy könyvnek mintegy e-booknak.
Magazinunk – útravalóként – elsősorban szülőknek, nagyszülőknek és pedagógusoknak, gyermekekkel foglalkozó szakembereknek készül. Mindazoknak, akik szívükön viselik gyermekeik mentális és érzelmi egészségét, és válsághelyzetekben tudatosan dolgoznának a mese erejét használva a REND visszaállításán. De nemcsak a rendteremtés a cél, hanem a megelőzés is – igyekszünk hónapról hónapra olyan témákkal szolgálni, amelyek nemcsak olvasóként izgalmasak, de elmélyülve bennük tudatosság és ötlet is születhet arra, hogyan készítsük fel gyermekünket a rá váró életcsatákra, veszélyekre.
Fontos leszögeznünk, hogy az elgondolkodtatás a célunk – nem pedig az ítélkezés vagy az arra való felhívás. Igyekszünk minél több nézőpontból megmutatni egy-egy témát – elsősorban újságíróként, másodsorban a gyermekek jövőjéért felelősséget érző, tanulni vágyó szülőként.
Oldalunkat szívesen tennénk interaktívvá – örömmel várjuk leveleiteket, gondolataitokat, megosztásaitokat.
E-mail címünk: meseldel@hamubansultpogacsa.hu
Írjuk, szerkesszük együtt az oldalt!
Munkatársaink: Szabó Virág, Bahul Krisztina, Hyross Kata, Kis Adrienn, Rapai Csaba
Ha pedig személyesen is kérdeznél – keresd főszerkesztőnk, Szabó Virág programjait!
A facebookon a Hamuban Sült Pogácsa oldalon, és az Így játszunk mi… csoportban számtalan izgalmas olvasmányra találhatsz gyermeknevelés és mese témában.
Az oldal minden harmadik hónapban frissül.
.